کمی ابهام زدایی

برندینگ واقعا چیست؟ چه فرقی با یک لوگو دارد؟ با رنگ سازمانی چطور؟ چگونه همه ی این ها با مارکتینگ فرق می کنند؟! با وجود تمامی کلمات و اصطلاحاتی که این روز ها به جای یکدیگر بکار می روند، فکر می کنیم کمی ابهام زدایی از موضوع برندینگ به درد می خورد…

Branding is what people say about you when you are not in the room

 

برندینگ. صد البته که کوکاکولا این کار را انجام می دهد. تمام کشور ها آن را انجام می دهند. برگزار کنندگان مراسم های عروسی هم همینطور. و اگر شما هم یک لوگو داشتید این کار را را انجام می دادید، مگر نه؟

اما چند لحظه صبر کنید، برندینگ واقعا چیست؟ چه فرقی با یک لوگو دارد؟ چگونه همه ی این ها با مارکتینگ فرق می کنند؟ با وجود تمامی کلمات و اصطلاحاتی که این روز ها به جای یکدیگر بکار می روند، ما فکر کردیم کمی ابهام زدایی از موضوع برندینگ به درد بخورد.

برند شما در ذهن ها حک می شود

در یک جمله، برند مجموعه ای از ادراک و مشاهداتی است که مردم از کمپانی شما بدست می آورند. برند چیزی نیست که بتوانید آن را بسازید یا طراحی کنید. نمی توانید آن را ببینید یا لمس کنید. در واقع برند تجلی احساسی یک ارزش است که مخاطب آن را در ذهن خود می سازد، و در قلب و ذهن او حک می شود.

پس به روند گذاشتن تاثیر مثبت روی ادراک مخاطب برای موفقیت بیشتر در کسب و کار، برندینگ گفته می شود. این شامل تمام چیزهایی است که برند شما را می سازد، از خدمات مشتریان گرفته تا لوگو و هویت سازمانی…

برای موفقیت در برندینگ شما باید در مورد جزئیات و مشخصاتی که شخصیت شما را تعریف می کنند شفاف و نا متناقض باشید. مثلا در کار خود به چه ارزش هایی اعتقاد دارید؟ کدام نگرشِ شما از آینده باعث افتخار شما می شود؟ اگر کمپانی تان یک شخص بود، مشخصه های فردی او کدام بودند؟ این عناصر منحصربفرد را از آن خود کنید. بگذارید در تمام کار هایی که می کنید نمایان باشند. آن ها راهنمای شما خواهند شد و به شما کمک می کنند تا ایجاد اعتماد و وفاداری کنید و در خاطره ها بمانید.

01

چرا به برندینگ نیاز دارید؟

با وجود همه ی محصولات و خدماتی که همه روزه تولید و ارائه می شوند، نمی توان از این مساله صرف نظر کرد. در اینجا سه روش برای کمک به موفقیت شما ذکر شده است.

متمایز باشید. فرض کنید هوس نوشابه کرده اید. آیا کوکاکولا را انتخاب می کنید یا پپسی، یا یک برند محلی را؟ ممکن است کوکاکولا را انتخاب کنید چونکه احساس می کنید نوشابه ی اصل است یا اصطلاحا “خود جنس است”. یا شاید طرح آشنای قرمز و سفید لوگوی آن است که شما را به یاد تفریح، راحتی و کباب می اندازد! وقتی مشتریان با چند انتخاب روبرو می شوند، این برندینگ است که در انتخاب به آن ها کمک می کند.

بهای محصول را افزایش دهید. اینکه مردم حاضرند کوکاکولا را ۷۵% گران تر از نوشابه های محلی بخرند بی دلیل نیست. برندینگ محصول شما را از یک کالای معمولی به یک کالای منحصربفرد ارتقاء می دهد، و به شما اجازه می دهد قیمت بیشتری برای آن در نظر بگیرید.

با مخاطبان خود رابطه ی انسانی برقرار کنید. هنر داستان سرایی به شما اجازه می دهد تا احساسات مشتریان خود را تحت الشعاع قرار دهید. برای مثال، گروه تبلیغات خلاق کوکاکولا داستان های بیشماری را طی دهه ها تعریف کرده است که همه ی آن ها نهایتا درباره ی گرامی داشتن و قدر شناختن زندگی روزمره بوده اند. این موضوع هم می تواند نوستالژیک باشد هم مصداق حال، و مهمتر از همه این که برای تمام افراد در سراسر دنیا قابل درک است.

البته که کوکاکولا چهار میلیون دلار بودجه به بازاریابی اختصاص داده است، و لوگوی آن برای ۹۴% مردم دنیا آشنا است و برند آن از سال ۱۸۹۲ میلادی فعال بوده است. اما این به این معنا نیست که کمپانی های کوچک نتوانند از مزایای برندینگ لذت ببرند.

03

برند از طریق طراحی اش رابطه برقرار می کند

وقتی ایده ی شما برای برند تان شفاف و دقیق باشد، طراحی می تواند هسته ی مفهوم آن را به یک ابزار ارتباطی تبدیل کند. با لوگو شروع کنید. خط مقدمِ ارتباط با عموم. لوگوی شما نماد تمام آن چیزی است که برند شما بیانگر آن است، و باعث می شود تا کمپانی شما به سرعت با نماد ها و رنگ ها و کلمات لوگوی شما شناسایی شود. لوگو تصویر روی برند، و در عین حال نمایانگر هویت شما است.

هویت مجموعه ی ابزاری است که شما بوسیله ی آن ها کمپانی خود را متمایز می کنید. مانند لوگو، نام، رنگ ها، خط ها و شعار ها. این نظام دیداری نقش بزرگی در کمک به مخاطب برای تشخیص دادن کالای شما از بین کالا های مشابه ایفا میکند.

بازاریابی به برند شما ترقی می بخشد

شما هیچگاه قادر نخواهید بود تا کنترل کامل برند خود را در دست بگیرید، اما روش هایی مانند تبلیغ و روابط عمومی میتوانند تاثیر بسزایی در ایجاد تفکر مثبت در ذهن و قلب مردم نسبت به محصول شما داشته باشند. بازاریابی استراتژی تاکتیکی شما برای معرفی برند جدیدتان است.

اگرچه برندینگ، طراحی لوگو، هویت و بازاریابی نقاط مشترکی با هم دارند، اما هر کدام نقشی منحصربفرد در چگونگی خودنمایی کمپانی شما بازی می کنند. اگر کمپانی کوچکی دارید که میخواهید آن را برندینگ کنید، نگران نباشید. اینجور چیز ها زمان بر هستند. منتظر پست های آینده در مورد استفاده از عناصر کلیدی در تعریف برند خود، باشید.