خودمان هم دیده شویم

سال‌ها پیش شرکت‌های بزرگ به دنبال طراحان گرافیکی بودند که تجارتی عظیم داشتند و دفترکاری بزرگی در خیابان‌های نیویورک. آن زمان خیابان مدیسون نیویورک غوغای تبلیغات و طراحی بود و دیده شدن به عنوان یک کمپانی تازه تاسیس تبلیغاتی بسیار سخت بود. اما امروزه این مرزها و محدودیت‌ها از بین رفته‌اند و دیگر لازم نیست حتما دفتر کار شما در مکان خاصی باشد یا حتی شهرت خاصی داشته باشید. امروز فقط باید کار خوب تحویل مشتری دهید! در کنار این باید استراتژی بازاریابی قوی را پیاده کنید و باید برای عملی کردن این استراتژی زمان زیادی صرف کنید. شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های بالا مسیر راحت‌تری برای دیده شدن دارند اما بودجه پایین‌تر نیز شما را کاملا محدود نخواهد کرد و همچنان راه‌هایی برای شناخته شدن وجود دارد. البته توجه کنید هچ راز خاصی وجود ندارد و این مقاله فقط معرفی روش‌هایی است که قبلا تست شده و جوابگو بوده است.

کار خود را تبلیغ کنید!use-good-old-advertising

Ellen Shapio نویسنده این مقاله درباره یکی از تجربیات خود می‌گوید. او داستان آشنایی‌اش با شرکت Jane Tilka را مرور می‌کند. در یک پرواز او به یکی از تبلیغات این شرکت بین تبلیغات دیگر شرکت‌های مختلف برمی‌خورد. این شرکت یک صفحه کامل تبلیغات را برای شرکت خود خریداری کرده بودند. این می‌تواند تبدیل به یک سرلوحه شود. Tilka می‌گوید: «لزوما تبلیغات باعث جذب مشتری مستقیم نمی‌شود اما آگاهی عمومی نسبت به وجود شرکت شما را ایجاد خواهد کرد. جامعه طراحی و تبلیغات نباید از این راه دوری کند و باید به فکر تبلیغات معمولی نیز باشد، همچنین باید استراتژی شما بر روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا شود» شرکت Tilka هم به صورت چاپی هم به صورت مجازی تبلیغات خود را عرضه می‌کند. هر ماه هشتصد ایمیل توسط سرویس MailChimp برای برخی مشتریان بالقوه از سوی این شرکت ارسال می‌شود. این ایمیل‌ها حاوی کارهای تازه هر ماه این شرکت است که مستقیما به سایت خود شرکت لینک شده است. هر ارسال ماهانه حدود ۷۵ تا ۱۰۰ ایمیل پاسخ در بر دارد. Tilka در این‌باره می‌گوید :«این برنامه‌ای است که در طول بلند‌مدت جوابگو خواهد بود. ما همچنین ویدئویی از دفتر کار خود نیز در وبسایت به اشتراک می‌گذاریم. این روش ما باعث شده تا ارسال ایمیل‌ها ما حدود ۵۰ درصد کارایی داشته باشد و طبق گفته سرویس مورد استفاده ما استاندارد کارایی تنها ۲۵ درصد است!

به دنبال القاء یک حس باشیدsurprise-them-into-feeling-something

Adam Zolis و David Adams هر دو در سال ۲۰۱۴ استودیو Art & Mechanical را راه‌اندازی کردند اما تا یک سال تنها روی استراتژی شروع خود فکر کردند و در همه این مدت چراغ خاموش کار کردند. دفتر این شرکت در تورنتو قرار داشت که رقابتی شدید بین کمپانی‌های تبلیغاتی برقرار است. Zolis می‌گوید: «حتی اگر شرکت شما اسم و رسمی داشته باشد باز هم دست‌یابی به مشتری‌های رده‌بالا که آوازه شما را پخش کنند امری دشوار است.» بدین ترتیب این دو نفر یک سال تفکر کردند تا به یک ایده ناب برسند.

این دو برای رونمایی از شرکت خود یک ویدئوی هفت دقیقه‌ای به نام Souls of Sin ترتیب دادند. این ویدئو یک فیلم کوتاه است، یک فیلم که داستان یک گروه موتورسوار خلاف کار را روایت می‌کند که قصد دارند تا یکی از اعضای خود را به دلیل خیانت به قتل برسانند اما در لحظه آخر یک بسته به دستشان می‌رسد که با یک طراحی زیبا و چشم‌نواز خاطراتی به یاد این افراد می‌آورد که از تصمیم خود بازمی‌گردند. ساخت این ویدئو تیمی کامل از نویسندگان، بازیگران، کارگردان و فیلم‌بردار را نیاز داشت. همچنین هزینه‌ی چند هزار دلاری را نیز در نظر بگیرید. این دو این ویدئو را همزمان با رونمایی از وبسایت شرکت بر روی شبکه‌های اجتماعی پخش کردند. Zolis در مورد این ویدئو می‌گوید: «این ویدئو سروصدای زیادی به پا کرد. پخش این کار به مشتریان نشان می‌داد که ما قادر به ساخت اثری هستیم که جذابیت بصری و داستانی خاصی را داراست. این ویدئو در کنار رونمایی از وبسایت، ما را زیر ذره‌بین قرار داد و حال به لطف این فیلم سرمان شلوغ است و در حال طراحی و کار بر روی برندهای مختلفی از نوشیدنی‌ها گرفته تا شرکت‌های مالی هستیم.» این دو برنامه دارند تا هر سال حرکتی مشابه را انجام دهند، پس پیشنهاد می‌کنیم حتما آثار این شرکت را دنبال کنید.

از بسترهای آنلاین استفاده کنیدgive-promotional-gifts-that-people-actually-want

کشور اسلواکی کشوری کوچک است و حدود ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد، لزوما نمی‌توان این کشور را کشوری مهم در صنعت تبلیغات دانست. اما با این‌حال Victor Novak یک شرکت طراحی در این کشور دارد که با پرسنلی ۱۵ نفره کار می‌کند و Higher Brand Exprience نام دارد. مشتری‌های این شرکت از سرتاسر جهان تشکیل می‌شوند و اصلی‌ترین تبلیغات این شرکت، تبلیغات و بازاریابی آنلاین است. Novak می‌گوید بیشترین درآمد شرکت از طریق آشنایی‌های به دست آمده از بازاریابی آنلاین در وبسایت‌هاست، وبسایت‌هایی مانند Behance.

پروژه‌های این شرکت حدود ۱٫۱ میلیون بار در وبسایت Behnace مشاهده شده و اکانت این شرکت ۱۲۳۰۰۰ فالوور دارد و ۸۰۰۰۰ بار تقدیر شده است. این سطح توجه باعث شده تا این شرکت از بیست کشور دنیا پروژه‌هایی کوچک و بزرگ تهیه کند، مشتری‌های این شرکت عموما از اروپا، آفریقا، خاورمیانه و چین تشکیل می‌شوند.

راز دیده شدن در سایت Behance به گفته Novak این است که یک پروژه متمرکز خلق کنید و قادر باشید تا به صورت چشم‌نوازی یک داستان را روایت کنید و آن را به بهترین شیوه بر روی سایت قرار دهید. او می‌گوید: «این پروسه‌ای زمان‌بر است، ممکن است یک پروژه خوب وقت دو طراح را تا چهار هفته پر کند.» روایت داستان‌های خوب باعث می‌شود که کارهای این آژانس روی صفحه اصلی وبسایت Behance قرار گیرد و بعد از آن وبلاگ‌های جهانی این شرکت را معرفی خواهند کرد و همینطور می‌توان شاهد افزایش مشتری‌ها بود. Novak می‌گوید: «خوبی این نوع دیده شدن این است که هنگامی که مشتری با ما تماس می‌گیرد طبیعتا کار ما را دیده و از نظر او ما تایید شده هستیم.»

به دنبال علاقه خود بروید

Felix Pfarflli یک طراح سویسی است و تفکرش در مورد بازار تبلیغات در ابتدا کمی بی‌اشتیاق به نظر می‌رسد. او در باره خودش می‌گوید: «من هیچ‌گاه آدمی نبودم که به دنبال یافتن مشتری باشم. من همیشه به دنبال چیزی هستم که از انجامش لذت ببرم. من مدتی را در پرو گذراندم و مهم‌ترین چیز برایم پیدا کردن جای مناسب برای موج‌سواری بود. شاید آنجا کسی را ملاقات می‌کردم و از او کاری قبول می‌کردم اما نه به این خاطر که از او درخواست کار کرده باشم، بلکه به این خاطر که من و مشتری بالقوه ام زمان خوبی در کنار هم قرار گرفتیم و او از من خوشش آمده بود. دریافت احترام و اعتماد یکی از عناصر اصلی برای آغاز همکاری خوب است.»

leverage-online-resourcesاو همیشه در حال خلق کارهایی است که از انجامش لذت خواهد برد. به عنوان مثال چندی پیش یک ایستگاه رادیویی از او خواست تا تبلیغی ساده برای روزنامه طراحی کند. او یک کمپین پوستر خلق کرد که ترکیب شده بود از تصویرسازی‌های چشم‌نواز از پشت‌بام خانه‌ها که اتفاقات خاصی در هر پشت‌بام در حال رخ دادن بود، مثلا یک مرد برهنه با کلی شیشه نوشیدنی، یکی از این تصاویر است. مشکل اینجا بود که این ایستگاه رادیویی پول زیادی برای تبلیغ نداشت و نمی‌توانست این کمپین را ساپورت کند پس Pfaeffli تصمیم گرفت تا با برخی شرکت‌ها سویسی تماس بگیرد و به آن‌ها پیشنهاد دهد که لوگوی خود را در این پوستر‌ها بر روی بنرهایی که روی هر پشت‌بام است قرار دهند. با این کار او هزینه کمپین و تبلیغات را کسب کرد و توانست هم برای خودش و هم برای ایستگاه درآمدزایی کند. در آخر نیز گزیده‌ای از این پوستر‌ها را داخل روزنامه چاپ کرد.

او می‌گوید: «یک کار هیچوقت تنها یک کار نیست. تغییرش دهید، بزرگ‌ترش کنید، چیزهایی غیرمنتظره خلق کنید. اگر چیزی به نظر شما حوصله سر بر است، فکر کنید که چگونه باید جذابش کرد. اگر در آخر کاری جذاب خلق کنید دیده خواهید شد و مصاحبه‌های مختلف خواهید کرد و در آخر کار شما مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

هدایایی باارزش به مشتریان خود بفرستیدfollow-your-passion

شرکت Adventure House که تخصصی در زمینه طراحی وبسایت و بازاریابی آنلاین دارد و در کار خود بسیار خبره است با مشتریانی از سرتاسر جهان ارتباط دارد. Alexander Acker مدیرعامل این شرکت برنامه‌ای بسیار جذاب برای دیده شدن و موفق بودن شرکتش ترتیب داده که بسیار جذاب است. او می‌گوید: «ما هدایا و محصولاتی جذاب و کارآمد را برای مشتریان خود می‌فرستیم تا آن‌ها را نزدیک خود نگه‌داریم و همچنین از طریق آن‌ها نام خود را گسترش دهیم.» یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت iTowel است که یک حوله برای روزهای ساحل است که طراحی شبیه یک آیفون دارد. ماه ژوئن این شرکت این حوله‌ها را در بسته‌بندی جذاب برای ۱۵۰ مشتری ارسال کرد و به گفته مدیر شرکت پس از این ارسال، میزان درآمدزایی از سوی شش مشتری حدود سه برابر شد، و این افزایش تنها در مدت سی روز رخ داده است.او اضافه می‌کند که: «بازخورد این حرکت ما آن‌قدر خوب بود که محصول ما بر روی سایت‌های مختلف همچون Cnet معرفی شد و مشتریان ما طی روزهای آتی با ما تماس می‌گرفتند و خواستار حوله‌های بیشتری از سوی ما بودند!»

روابط تاثیرگذار هستند، همچنین جوایز مختلف

Sallie Reynolds Allen رئیس شرکت Studio 32 درباره بازاریابی شرکت خود می‌گوید: «من آدمی هستم که هیچ‌گاه یک کارت درست و حسابی با خودم همراه ندارم.» او می‌گوید که بهترین و قوی‌ترین ابزار او برای بازاریابی، مجموعه روابط او، مانند روابطش با مشتریانش و یا دیگر افرادی همچون طراحان، کارگردان‌های هنری، نویسندگان، تصویرسازان و عکاسانی است که طی سال‌ها با آن‌ها کار کرده است. او می‌گوید: «این روابط هستند که باعث شده‌اند تا من کار بهتری ارائه دهم و دیده شوم. همچنین در طی این سال‌ها متوجه شده‌ام که مشتری‌ها به دنبال اشخاصی هستند که دارای سوابقی مثل بردن یک جایزه باشند. اکثر مشتری‌ها می‌دانند که تبلیغات کاری سخت و پررقابت است. بدین ترتیب هنگامی که من از سایت‌های مختلف تعریف و تمجید دریافت می‌کنم و همچنین کار خوبی تحویل می‌دهم بهتر دیده خواهم شد.

در پایان راه‌های مختلفی برای دیده شدن و موفقیت وجود دارد و شاید در صدر آن‌ها تلاش بیشتر و تحویل کار خوب است، باید بتوانید که کاری مناسب و قوی تحویل دهید تا بین دیگر شرکت‌ها بهتر و بیشتر دیده شوید و بازاریابی و معرفی شرکت همیشه مرحله دوم خواهد بود.